Får se om det hjälper..

Den sista tiden har jag kännt att jag inte riktigt får stöd för knäna i min dreasyrsadel. Detta gör att jag drar upp knäna, därmed också hälen och får fel sits. Och nej, jag har inte för långa stigläder.

Tog iaf tag i detta problemet så vi ringde hit sadelprovaren som då kom hit igår. Hon stoppar även om sadlar. Så hon fick kolla hur sadeln låg, och den vart lite för vid nu pga gammal och insjunken stoppning. Hon trodde att om vi stoppar om sadeln framtill så att den kommer upp mer, så borde problemet vara löst och stödet kommer att komma tillbaks då.

Hon sa även att innan vi stoppar om den så ska jag testa att rida med en padd som jag endast lägger där fram under sadeln, på så vis kommer den ju upp. OM jag får stöd då, så kommer jag att stoppa om sadeln. MEN om jag fortfarande känner att jag inte finner något stöd så ska jag köpa ny sadel :)

Tycker det är viktigt att man är bekväm och sitter bra i sin sadel, det påverkar sitsen så grymt mycket annars. Även viktigt att sadeln passar hästen!

Dagens fråga till er läsare: vad har ni för sadel/sadlar? Har ni upplevt samma problem som jag?


Kommentarer
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Jag hade en Tekna dressyr förut, som jag totalt ÄLSKADE första månaderna. Men med tiden blev mina krav större och den blev rentav obkeväm att sitta i, hittade inte rätt stöd/balans i sadeln.



Har nu en Prestige på G och den sätter mig helt perfekt i sadeln så jag hoppas verkligen kunna köpa den.

2011-10-21 @ 17:24:28
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: amanda

Snygg blogg du har!

Hur länge har du bloggat?

2011-10-21 @ 21:54:24
URL: http://sweetfield.blogg.se/
Postat av: linnea

Prestige venus D,Den ligger bra och ja håller med om att sadel gör mycket för ryttaren!.

Men en av mina ponnyer är för smala för bommen på mina hoppsadlar så då kryper sadeln framåt och sadeln hamnar i bakvikt vilket gör att ja kommer i stolsitts lättare, (letar andra sadlar) . Ja tror de är ganska vanligt med för vid sadel.

2011-10-22 @ 01:09:30
URL: http://lodw.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0