Bäckdalens Zorn

Tänkte skriva ett inlägg om ponnyn Zorn "Zonnen", som vi nu ägt i nästan åtta år <3 Han är nu dock utlånad på foder till en duktig familj där han verkar trivas.

Vi köpte Zorn vintern 2002, ifrån lövånge i norrland. Han åkte lastbil ner till oss, och mamma trodde inte sina ögon när hon fick se honom gå ur släpet. Vi hade inte varit och kollat på honom för det var så långt. Hästen som gick ner för rampen var smutsig som en gris, full av mask, och ohanterad.

Bild från de första dagarna med Zorn. Han såg inte alls ut som i annonsen. Men hade ändå trots allt sin charm bortsett från hur smutsig och vanskött han var..


Zorn fick gå med Pysen den första tiden, vår shetlandsponny. De blev bästa vänner. De gjorde allt tillsammans! Rymde ihop, gick inte ett steg utan varandra. Om Zorn inte såg Pysen inom räckhåll så blev han förtvivlad, han var som hans mamma.

Tiden och åren gick och vi flyttade till Landsbro igen. Vi köpte Calypso "Calle", som också var hingst och lika gammal som Zorn. Vi släppte ihop dom, och de blev bra vänner på en gång. Zorn var väldigt nyfiken som liten, och lyckades bli biten av en huggorm så hela mulen svullnade, plus att han åt idegran som en häst ska dö av om de får i sig 200 barr! Han åt en hel kvist den stackaren, och vi trodde att vi skulle förlora honom.. Men han kämpade och klarade även det.

När Zorn blev 3 år så började vi inridningen. Vi hade redan vant honom vid träns och sadel tidigare. Jag satt ofta på honom i boxen och det gick alltid bra från första stund. Jag minns första gången jag skulle sitta upp ute! Mamma och jag hade gått på promenad med Zorn och Calle, och jag tjatade på mamma att jag ville sitta upp på Zorn utomhus. Han var ju så snäll i boxen ;) Mamma gav med sig och när jag väl satte mig upp så fick han ett ryck och drog iväg, haha. Mamma höll i som tur var och jag kastade mig av, där ser man hur hästar kan reagera på ställen de inte känner sig trygga i.

Efter händelsen ute så var det som att allt gick galant! Vi tog det väldigt lugnt såklart, och mamma började smått longera mig på Zorn. Han var väldigt snäll och brydde sig inte längre om man satt på honom.

Jag och Zorn vid inridningen. Hans man var väldigt mörk då om man jämför med nu.





Tiden gick och vi började ta med honom till ridhuset i Sävsjö. Till en början var han väldigt spänd där och tittig på vartenda hinder. Tänk vad han har utvecklats genom åren! Jag började tävla små clear rounder bara för skojs skull på 50-60 cm. I början hade vi nästan alltid några stopp, han var ju så ung och urutinerad. Men med tiden gick det bara bättre och bättre :D

bild från hemma hos oss, tiden när vi började ge oss ut på lite små tävlingar :)



bild från clear round


Tiden gick ytterligare, och vi gav oss nu ut på lokala tävlingar :) jag hade dock hunnit bli 17 år och hade inte mycket tid kvar på ponnytävlingar. Vissa gånger gick han som en klocka, medan andra gånger blev det fel. Men så är det ju med unghästar, och eftersom att han redan hade utvecklats från att vara tittig på en vanlig bom till att hoppa murar så var jag nöjd iallafall.


ett par bilder ifrån olika tävlingar.

Jag fyllde 19 detta året och i vintras bestämde vi oss för att sätta ut Zorn på annons, trots att vi är väääldigt fästa vid honom. Jag ville ju gå upp på storhäst och ha kvar Calle, så det var det enda alternativet som fanns. Vi satte ut honom och fick många samtal och mail. Det kom folk ifrån Örebro, Tidaholm, och till och med Norge! Tjejen ifrån Norge fastnade direkt för Zorn och ville gärna köpa honom. Vi kom överens, och det enda som hon skulle göra för att vi skulle hålla honom till henne var att sätta in en handpenning till oss. Hon skulle nämligen åka utomlands och då ville vi vara säkra på att hon var seriös. Men inga pengar kom! Vi gav henne chans efter chans och hon lovade "jag sätter in pengarna imorgon".. Men inga pengar.. Så tillslut skrev vi till henne att vi inte kunde hålla honom till henne längre.
Vi var trötta på att annonsera ut honom så väntade med det ett tag. Frida, en tjej i stallet fick tävla honom i Sävsjö en gång. Precis när hon suttit upp på Zorn så vägrade han att gå framåt. Frida knackade till honom och plötsligt stod han på bakbenen! Frida ramlade av bakåt men skadade sig inte som tur var. Hon var bara chockad. De ledde iväg honom och skulle sätta upp henne igen. Och han gjorde samma sak igen! Denna gången ännu värre. Frida kom till mig som satt på Zeo och sa att jag skulle hoppa upp. Jag hoppade av Zeo och tog in Zorn till ridhuset. Hoppade upp och lät han bara stå. Efter ett tag tryckte jag lite lätt med skänklen och han var som vanligt! Red några varv och han var lugn. Frida stackarn hoppade upp igen. Hon beslutade sig för att slutföra tävlingen, som gick jättebra felfritt.

Strax innan han reste sig..


inne på banan.


Vi hittade en annan köpare till Zorn. En duktig tjej som bodde i närheten av oss. Dom bestämde sig och vi hade allt klart. Kvällen innan ringde tjejens mamma och var något upprörd. Hon hade hört hur Zorn hade betett sig på tävlingen, vilket VI självklart hade berättat. Men rykten sprids och grejer tillkommer som inte alls stämmer. Hon som spred ryktet hade sagt "Han är ju helt otävlingsbar". Vi blev ställda och visste inte hur vi skulle göra. Vi körde iaf dit honom och allt gick bra till en början. Tills dagen han reste sig även där. De nya ägarna kände sig inte trygga med zorn, så de beslutade sig att lämna tillbaka honom. Återigen stod den lilla busen i stallet.

På grund av att han verkade resa sig på nya ställen så bestämde vi oss för att låna ut honom istället, för eventuellt senare köp ifall allt skulle funka. Det ringde väldigt många. Det var slutligen 3 stycken som ville ha honom, och vi valde dom som har honom nu. Han har varit ute på två tävlingar med bra resultat! Däremot så rör han sig inte okej bak enligt deras vetrinär+tränare. Zorn har dock aldrig haft något "super steg", och vi har alltid sett att han rört sig med raka bakben. Dock vet man ju inte om detta är något annat/nytt? Vi skulle därför ha fått tillbaka Zorn idag Måndag. Men pga att fodervärdarna också blivit väldigt fästa vid Zorn så ger dom honom en chans till, det tycker jag var bra gjort :) Sen får vi se hur allt blir, tar en dag i taget!

Zorn är en speciell häst och med en supermysig personlighet! Älskar honom verkligen och han är en toppen ponny på alla sätt och vis<3 Här kommer lite fler bilder, gamla som nya, enjoy!






JAG OCH ZORN VANN HOPPTÄVLING :D 2009


Prisutdelning :D blågul rosett :)






avslutar med en gammal mysbild i snön! Pusshej!






Kommentarer
Postat av: nanette

Hej!!! kul att läsa om honom.. fina bilder:) men tänker på det här att han helt plötsligt rest sig hos er och hur han rör sig bak...om det hänt ngt. om han gått omkull i hagen eller ngt. om det kan ha ett samband. vi får prata om det när ni kommer och hälsar på! zorn skickar pussar till er:)

2010-09-20 @ 11:47:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0