Övningar för att få en lösgjord och mjuk häst!

Målet med min ridning är att få en så samspelt känsla mellan häst och ryttare som möjligt. Dock så är alla hästar olika, och det som funkar på en annan kanske inte funkar bra alls på vissa. Jag ska visa och förklara lite övningar som funkar bra på mina hästar!

Första övningen:
Rid och vänd rätt upp på mitten. Börja med att rida några steg rakt fram, flytta sedan hästen i skänkelvikning några steg åt ett håll. Se till att hästen verkligen tvärar! Håll ett jämnt stöd i tyglarna. Rid sedan rakt fram några steg igen, och flytta sedan åt andra hållet. Man kan säga att man rider i sick-sack. Detta får hästen lyhörd och kvick till hjälperna! Övningen kan ridas i skritt, men helst i trav!



Andra övningen: Rid tre serpentinbågar. Gör sedan detta igen men lägg då till skänkelvikning när du passerar mitten. Se även till här att hästen tvärar ordentligt och inte fuskar genom att sakta av eller springa ifrån dig. Håll även här ett jämnt stöd i tyglarna och pusha hästen framåt. Detta kan du även göra med fyra bågar för att få mer tvärning! Övningen rids i trav!



Tredje övningen:
Ställ ut tre koner med ca 3 meter emellan varje. Det ska vara trångt! Rid emot dem och gör sedan en volt runt första konen till höger, byt sedan varv och gör en volt rund andra konen, och sedan en volt runt den sista konen. Detta är lösgörande eftersom att hästen får ställa om och byta varv ofta. Försök att hålla ställningen och att få volterna lika runda och samma storlek varje gång! Kan göras i alla gångarter utefter utbildning.



Fjärde övningen: Rid på fyrkantsspåret. På första halvan av långsidan så flyttar du hästen i öppna (framdelen innanför spåret). Sen efter halva långsidan så rid framåt ett par steg. Byt sedan och rid sluta resten av halvan (bakdelen innanför spåret). Gör sedan om detta på nästa långsida. Tänk på att byta varv! Kan göras i både skritt och trav.


__________________________________________________________________________________

Sådär, nu fick ni lite tips på övningar som jag brukar rida för att få hästen lösgjord. Hoppas att något av tipsen gav er någon nytta! :) Jag tycker det är så trist när ryttare bara rider runt&runt utan att aktivera sin häst; jag menar hur ska hästen bli lösgjord då? Att såga och slita i hästens mun är inte heller något som hjälper, snarare tvärtom. Däremot kan en smått plockande och "gummibands-hand" behövas på vissa hästar.


"Ha hela tiden en bild utav vad du ska göra efter nästa hörn".

Kommentarer
Postat av: Sofia Camming

sv: tack så mkt :D

bra tips! jag längtar tills min pålle lärt sig ännu mer så att vi kan träna mer "på riktigt" och inte bara unghästridnig :P

2011-10-23 @ 16:49:36
URL: http://jockeylife.blogg.se/
Postat av: HANNA

ska testa övningarna!

2011-10-23 @ 17:48:44
URL: http://maxam.blogg.se/
Postat av: Noomie

Det där är bra för mig. Jag måste verkligen lära mig att PLANERA mina ridvägar och vad jag ska göra liksom. Det blir lätt att jag bara lullar runt kors och tvärs på ridbanan liksom. Tyvärr. ;(

2011-10-23 @ 17:51:00
URL: http://lexx.blogg.se/
Postat av: moa

För att få den effekt man vill ha i sista övningen måste hästen vara lösgjord i båda sidor först, eftersom öppna/sluta mest är samlande övningar. Men annars bra övningar!

2011-10-23 @ 17:52:38
Postat av: b

sv: tack detsamma! :)

ska prova dom övningarna då!

2011-10-23 @ 18:12:09
URL: http://beatanaslundelit.blogg.se/
Postat av: Emelie

Bra tips på övningar! ska testa dom :D

2011-10-23 @ 18:17:10
URL: http://ourweekday.blogg.se/
Postat av: Linn

SV; Bra tips. det ska jag prova! :D

2011-10-23 @ 19:00:22
URL: http://kellyochlinn.blogg.se/
Postat av: Annie Johansson

Sv. Bra övningar :)

2011-10-24 @ 00:29:58
URL: http://anniejohanssson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0