Svår-ridna hästar.

Hästar kan vara svårridna på många olika sätt. Jag tror det är ganska individuellt vad man tycker är en "svår" häst och inte. Det beror nog trots allt mycket på oss ryttare och våra erfarenheter, hur vi benämner en svår-riden häst.
  • Heta hästar
  • Hästar som är hårda i munnen
  • Lata hästar
  • Hästar som är mjuka i munnen
Här fick ni några exempel på hur hästar kan vara i ridningen. Alla har vi olika hästar och är därför vana vid en viss typ av häst. En ryttare som är van vid att rida sin heta ponny kanske tycker det är väldigt svårt att sitta upp på en lat ponny. Jag tänkte iallafall ge lite tips, några på varje kategori- om hur man kan jobba sin häst beroende på hur den är. Själv har jag ridit många olika typer av hästar så kan dela med mig av mina erfarenheter till er.

Heta hästar:

Jag har ägt en het ponny, jag äger nu en het stor häst. Hon var väldigt het när jag köpte henne, särskilt på hinder. Hon slog med huvudet, drog iväg, och kastade sig över hindrena.
Hur jobbade jag med henne? Eftersom att min häst var väldigt het, och även stressad i ridningen så tror jag att det är viktigt att man först tar reda på anledningen till hästens beteende. Var hon glad? Stressad? Jag kände att jag kunde stryka att hon var glad. Hon var faktiskt stressad, så jag fick jobba utefter det. Travhoppade mycket, det är svårare för en häst att rusa mot ett hinder i trav. Red över bommar, gjorde mycket lydnads-övningar. En het häst vill ofta ha kontrollen själv, men det gäller då att få den lyhörd på dig som rider. Därför gjorde jag mycket hinder-övningar med skritt inslag, även halter. Till exempel tre studs, sakta av till skritt, trava cavaletti - fatta galopp mot hindret. Allt detta har gett resultat. Nu kan jag rida henne utan att hon drar iväg- och hon inväntar mina hjälper innan hon agerar. Var lugn! En het häst som är stressad blir bara värre om du blir arg eller stressad själv, det säger ju sig självt!

Hästar som är hårda i munnen:
En häst med hård mun har förmodligen blivit sådan på grund av sin ryttare. Är man mjuk- blir hästen mjuk. Det hjälper inte att slita i en häst som är hård i munnen om du vill ha den lösgjord. Visst, du kanske får den att böja på nacken- men det är så mycket mer som ska till! Bakbenen, ryggen, och hela hästen kropp ska vara i balans och jobba i rätt form- tror du verkligen så att det hjälper att vara hård och DRA i hästens mun?
Jag jobbar såhär: Det har hänt att jag ridit hästar med hårda och sega munnar. Hästar som helst vill gå med huvudet i skyn och struntar i dina hjälper. Här måste man aktivera! Gör skänkelvikningar, mini-volter, ställ hästen utåt, sedan inåt, rid sedan rakt. Håll stadig hand och lirka med fingrarna- glöm inte eftergiften. Du kan inte få en sådan här häst lösgjord genom att rida på fyrkantsspåret. Byt varv ofta, gör övergångar! Skritt-trav och tvärtom, galopp-trav osv. Öka steglängden 4 steg- minska lika mycket. Detta kommer att ge resultat. Men inte på en gång. Ge det några veckor, men sedan kommer du att sitta på en betydligt mjukare häst vill jag lova.

Lata hästar:
Min mammas häst vart faktiskt väldigt lat när vi red in henne. Hon förstod inte framåt-hjälperna alls. Och det beror ju ofta på detta- att hästen inte förstår drivet, eller att dem helt enkelt är uttråkade/trötta/sjuka.
Jag jobbar såhär: Vi utgår ifrån att hästen inte förstår dina framåtdrivande hjälper eller är uttråkad. För är hästen trött eller sjuk bör den ju inte ridas utan istället kollas upp av en vetrinär. När jag rider en häst som inte förstår mig, så är mitt tips- rid ut mycket i skogen! Jag har inte stött på någon häst som är lat i skogen. Oftast spetsas öronen och framåtbjudningen kommer naturligt. Vi gjorde såhär med mammas häst, red ut mycket och lät henne hitta glädjen i ridningen- nu går hon är rida utan problem i paddocken också och är pigg även där. Jag tror att om man hittar den naturliga bjudningen i skogen, så kommer den även till synes i paddocken så småningom.

Hästar som är mjuka i munnen:

Att rida en häst med mjuk mun kan vara lika svårt som att rida en häst med hård mun. Jag hade en ponny som vart väldigt mjuk och fin i munnen.
Jag jobbar såhär: Rid lika mjukt som hästen är. Håll din hand stilla och i rätt position. Kräv inte mer än vad som behövs. En mjuk häst är ofta väldigt känslig för alla dina hjälper, så var lugn och försök se till att hästen inte hamnar bakom lod genom att "hålla" upp hästen mjukt då och då. Jag rider mer än gärna en mjuk häst då man kan jobba mycket mer med sig själv i ridningen- du kan fokusera på din sits, och bara följa med! På så vis hinner man utveckla sig själv också. Men tänk på att en mjuk häst är lätt att förstöra. En häst kan förstöras på ett ridpass, men tar år att reparera.

Lite tips för er som läser, tänk på att detta är mina erfarenheter och hur JAG rider.

Håller ni med mig om detta, eller gör ni på något annorlunda sätt?


Kommentarer
Postat av: Anonym

HÅller med dig! :D

2011-11-03 @ 13:08:32
Postat av: Emma- hästblogg

Håller också med till viss del :)

2011-11-03 @ 13:08:52
URL: http://s
Postat av: Jessica

Jag håller med rätt bra där. Jag har ridit galet många olika hästar och tycker personligen att det är svårast att rida heta hästar. Jag vet också av egna erfarenheter att de heta och "svårridna" hästarna är de som i slutändan blir absolut bäst! Inom hoppning behöver hästarna lite extra gnista och temperament för att klara det där lilla extra som behövs för de stora klasserna. Sedan säger jag inte att hästen ska skena med huvudet rätt upp ;) Men den måste ha det där extra.Det viktigaste med heta hästar är absolut att man själv är lugn hela tiden. Enkla saker som att bara rida lätt överdrivet långsamt kan göra hästen lungnare. Jag tycker också att man ska fokusera på sin egen sits, sitt eget lugn och sin inverkan själv. Ha stadig kontakt med tygeln men inte vara hård i handen. Struntar man i var hästens huvud är och fukuserar på dessa saker får du till slut en lugn häst med eftergift. Det viktigaste är att ha tålamod med alla hästar! Allt kommer inte på ett ridpass! :)

2011-11-03 @ 13:16:06
URL: http://snurraan.blogg.se/
Postat av: Matilda

Håller med dig om lata hästar. Min ponny är lat på tävlingsbanan, men med hjälp såsom du skrev att du gjorde i skogen komemr det nog hjälpa! Jag rider väldigt mkt tempoväxlingar och gasar och bara leker! det är även kul för ryttaren :)

2011-11-03 @ 13:18:28
URL: http://ponnieryttaren.bloggplatsen.se
Postat av: Ida - Jinx

Jag tycker inte man kan säga att en häst är svårriden, den kan ju passa perfekt för någon annan än just dig bara.. Tror att det alltid finns någon som matchar den "svåra" hästen perfekt..

Sen tror jag oxå att det är bra att rida olika hästar så man lär sig att rida olika typer :)



Kram

2011-11-03 @ 13:24:09
URL: http://jinxxiz.blogg.se/
Postat av: Julia

Du har absolut rätt!

Håller med dig om alltid.

Folk tror bara att det är dra i munnen så kröker hästen på nacken, men precis som du sa så är det så mycket mer!

riktigt bra skrivet..

Kram!

2011-11-03 @ 13:33:18
URL: http://teamhid.devote.se
Postat av: ponnysoryttare - erica & julia.

Väldigt bra inlägg, väldigt lärorikt! :)

2011-11-03 @ 14:00:09
URL: http://ponnysoryttare.blogg.se/
Postat av: Hanna

Min ponny är het i hoppningen så jag brukar jobba med volter ganska mycket innan och efter hindret, travhoppning och studs/kombination osv. Det hjälper en hel del faktiskt, dessutom rider ja ut mycket eftersom att hon är totalt seg och lat i dressyren. Det jobbar jag på genom att trimma dressyr ute på ett fält/i skogen, för då blir hon piggare och bjuder mera. Mycket tömkörning har oxå gjort gott för henne eftersom att hon inte gillar att jobba och gå på banan (unghäst som blivit riden i paddock/ridhus mindre än ett år. hon hade bara lunkat runt i skogen innan typ!)



sv; tack så jättemycket :D

2011-11-03 @ 15:04:28
URL: http://lifelongdream.blogg.se/
Postat av: kajsa

Väldigt bra inlägg! :)

2011-11-03 @ 16:35:28
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
Postat av: Emelie

Väldigt bra och intressant inlägg ;)

2011-11-03 @ 20:16:07
URL: http://ourweekday.blogg.se/
Postat av: Karro

Bra tips och jag håller med dig i det mesta. Däremot har jag en del att lägga till under kategorin lata hästar. Dels det att variera träningen, inte bara genom att rida ut utan även genom longering, hoppning, löshoppning, tömkörning, markarbete osvosv.



Sen vet jag av egna erfarenheter att många hästar som visar sig som lata egentligen bara är understimulerade. En ponny jag har under utbildning nu är ett riktigt bra exempel på det. Hon har ridits lugnt och utan några som helst krav i typ hela sitt liv (hon är 6 nu, sent tagen och nästan bara riden av barn och yngre tonåringar pga sin storlek), och när ryttare ändå börjat sätta lite krav på henne till slut så har hon segat, inte velat gå fram och bråkat.

Sedan jag började jobba med henne och verkligen satt krav och satt ner foten då hon bråkat och inte velat gå fram, har hon blivit en helt annan häst. SÅ positiv till arbete, extremt lättlärd och pigg och glad. Jävelskapen hon hittade på har också minskat mycket i omfattning! Hon hade helt enkelt för mycket energi som hon lade på att tjura ihop och inte vilja gå fram istället.

2011-11-03 @ 20:17:29
URL: http://karrol.blogg.se/
Postat av: Cornelia Sommer

Grymt bra inlägg faktiskt, jag menar verkligen det! Enligt mig är lata, hästar och hästar med hård mun svårast,Min ridning passa heta hästar och jag behöver heta hästar för att min ridning ska funka som bäst. Det är också det problemet jag löser mest naturligt. Nu har jag tyvärr en häst med hård mun som jag rider åt en annan ibland och skulle vilja ha några övningar mer detaljerat om hur man ska jobba hästen för att få den mjukare och finare i munnen. Vore grymt tacksam om ni kunde lägga upp ett inlägg om det + länka till det bland kommenatrerna på min blogg så kan jag lägga upp länken i min blogg om du vill? :)

2011-11-03 @ 21:31:10
URL: http://corneliasommers.blogg.se/
Postat av: sofie - it's me that geek

Jag håller med dig till viss del, ponnyn jag rider är ganska hård i munnen. Eller inte hård, han är mästare på att göra det så lätt som möjligt för sig själv så jag MÅSTE ta tag i honom för att han ens ska överväga att gå ordentligt. Nu kommer nog de flesta tycka att detta är ganska konstigt, vilket jag själv också gör. Men jag red honom i över ett år väldigt mjukt och det funkade inte, giraffen försvann inte, sen när jag bytte tränar som ridit denna ponny väldigt ofta åt hans ägare sa till mig att ta tag i honom och satt till och med upp och visade kom denna fina dressyrponny fram med placeringar i LA. Det var ingen liten skirponny som mest liknade en giraff. Även om jag vill kunna sitta och rida med sytrådar på honom kommer det nog aldrig hända. Han är en ponny som måste bli "tvingad" han måste inse att det inte finns någon chans till att slippa arbetet.

Även om du fått genom det flera gånger kommer han testa dig var gång du sitter på hans rygg. Det är den han är. Även om det är frustrerande så älskar jag det. När han gör som han ska vet du att han gör det för att du verkligen rider och inte åker häst och gör nått litet rätt en gång avr femte minut ;)

2011-11-04 @ 10:29:16
URL: http://thatgeek.blogg.se/
Postat av: Fannie L

Jag håller med.

Jag rider en häst 3-4 dagar i veckan och hon är väldigt het. Fast hon är endå lugn i skritten och traven. När man ska galoppera så är hon lugn t.ex första varvet men sen blir hon stark och drar iväg.. Något tips till att hon inte ska dra iväg? :)

2011-11-04 @ 11:15:50
URL: http://fannielundin.blogg.se/
Postat av: Monty Python

Monty Python var en fin tävlingshäst tom 2009.Han blev då halt vä kotled samt hade kroniska ryggproblem.Han rehabiliterades,lämnades bort på foder,såldes till Sthlm där han efter en vecka blev totalt utdömd pga 4 gr hälta.Han lämnades då bort som sällskapshäst.Uppfödaren tyckte inte om situationen ,hämtade hem ponnyn utan info till fodervärden och lämnade ponnyn till ny ryttare,efter ytterligare 3 mån lämnades han tillbaks och julen 2011 tog Mathilda över den kroniskt skadade och utdömda ponnyn.Monty Python hade under 1 års tid varit i 7 olika hem med nya stall under 1 år!Detta är orsaken att han inte går fram!

2011-11-04 @ 19:56:55
Postat av: tror du vet vem :)

du e grymt duktig martina :)

2011-11-04 @ 22:50:08
Postat av: Jonna - Tanneryttarna

Bra och läsvärd text! :) otroligt bra skrivet.

2011-11-06 @ 19:05:13
URL: http://tanneryttarna.blogg.se/
Postat av: Felicia

De heta hästarna eller ponnyer är alltid de roligaste & svåraste tycker jag;) men det är dem jag själv tycker är lättast att rida, de sega tycker jag bara blir långtråkigt, det ska hända något tycker jag:D de ska inte bara för starka, lite känsliga & heta då är det Perfect :D har ju också ridit många olika hästar ex, Zorn, Calle & Mandarin haha Zorn, Mellan pigg, Calle stark/pigg & Mandarin Känslig & het som fasiken hehe :D



//Kram Flisan <3

2011-11-09 @ 20:47:10
URL: http://www.farasi.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0